Hoe selecteer je een identiteitsverificatie leverancier?

Terwijl het aantal producten en diensten die digitaal worden aangeboden nog steeds stijgt, blijkt het volledig digitaal kunnen openen van bijvoorbeeld een account in veel gevallen nog niet mogelijk. Ook in de fysieke wereld nemen transacties vaak plaats tussen mensen die zich op afstand van elkaar bevinden. Mensen die elkaar niet tegenkomen, of elkaar nog nooit ontmoet hebben. Hoe weet je zeker dat de persoon waar je op afstand mee te maken hebt, degene is die hij/ zij zegt te zijn? Weten met wie je te maken hebt is belangrijk in elke transactie en relatie, en vormt een belangrijk onderdeel van de Know Your Customer (KYC) richtlijnen. Het uitwisselen van kopieën van ID-bewijzen is nog steeds gangbaar en vindt nog op grote schaal plaats. Dit moet worden vermeden want het is niet veilig.

Het verifiëren van de identiteit van medewerkers of klanten op afstand is één van de grote uitdagingen voor ondernemingen om optimaal digitaal te gaan werken. En met het toenemende aantal gegevenslekken wordt het er niet gemakkelijker op. Diverse leveranciers bieden oplossingen om deze taak voor u uit handen te nemen. In het kader van verdergaande digitalisering en focus op kernactiviteiten is het een logische stap om (delen van) identiteitsverificatie uit te besteden. Aan een leverancier die beschikt over de noodzakelijke kennis, schaal en beveiliging om deze gevoelige transacties snel, veilig en efficiënt te kunnen uitvoeren.

Het startpunt voor de meeste leveranciers is een door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs: een paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Deze documenten kennen een wereldwijd vertrouwd uitgifteproces. Na dit startpunt lopen de wegen echter nogal uiteen. Verificatie van identiteiten en het verstrekken van persoonlijke gegevens wordt door de diverse leveranciers uitgevoerd op verschillende niveaus van toepasbaarheid, gebruikerservaring, controleerbaarheid, naleving van privacy en flexibiliteit. Dus, stel dat u overweegt een leverancier in te schakelen: hoe selecteert u de beste die bij u past? Welke aspecten zijn daarbij belangrijk voor u?

Het uitbesteden aan een gespecialiseerde leverancier met de nodige kennis, schaal en beveiliging stelt u in staat te concentreren op uw echte werk. Het zorgvuldig selecteren van de juiste provider helpt bedrijven bij hun digitale transformatie. Uw onboarding proces kan verder worden geautomatiseerd en versneld. Het valideren van het ID-bewijs en de houder in real-time geeft direct zekerheid met wie u te maken heeft. Dit zal uw risico op ID-fraude verminderen. En het selecteren van een identiteitsverificatie-provider die in zijn processen privacy borging centraal heeft staan verlaagt uw AVG-risico’s

Aan het verzenden van kopieën van ID-bewijzen moet een einde komen. Ontstaan in het pre-digitale tijdperk heeft het kopietje zijn functie lang genoeg gediend en is nu niet meer nodig. Naast het hoge risico op fraude, wilt u het uw klanten niet aandoen dat u hun klantgegevens lekt. Een goed bruikbare en state-of the-art aanpak van identiteitsverificatie leidt tot meer efficiëntie, een betere bedrijfsvoering en lagere operationele kosten. Waarschijnlijk zult u concluderen dat u hierbij het beste een gespecialiseerde leverancier kunt betrekken.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email